Scènes
De filographische scènes en schilderijen zijn ontstaan door de
filographische vormen aan de hand van thema's en een draaiboek in een
theater te plaatsen (doos). De uitvoerders van deze experimenten
stapelen de filographische vormen associatief, met inachtneming van de
thema's en hierdoor ontstaan zichtbaar verschillende groeperingen. Dit betekent dat ons denken afhankelijk van het thema (idee) de vorm van de
materie beïnvloedt. De scènes en schilderijen zijn gezamenlijk
gefotografeerd en geschilderd door Lidwien Schuitemaker en Gabor Lodi.
Onderstaande afbeeldingen zijn deel van een
experiment. waarin naar aanleiding van bestaande titels taferelen zijn
vervaardigd. 118 van deze taferelen zijn te vinden in de uitgave Geef
mij tien eeuwigheden, 118 filographische taferelen. De titels van
onderstaande afbeeldingen zijn: 1 verbinding met het heden, king kong
zet mij neer 2 brandend oor uit envelop 3 tijd, ruimte, beweging;
ik kocht een kaartje voor uit het heelal komende eerste ruimteschip 4
kusje of politieke discussie 5 sexspel 6 kruising met de dood.
meer scènes ◄
De volgende afbeeldingen zijn geschilderde stellingen
van het drie-dimensionale filographisch spel. Deze afbeeldingen zijn zo
bij elkaar gezet dat ze een groepering vormen. Deze groepering is een
voort-zetting van het filographisch spel met afbeeldingen van stellingen.
De groepering kan steeds veranderd worden en de afbeeldingen kunnen naar
believen geroteerd worden.
Deze filographische schilderijen, het zogeheten
continuum, zijn collageschilderijen van de bovenstaande 6 geschilderde
stellingen. De onderlaag bestaat uit bovenstaande afbeeldingen, op de
bovenlaag zijn deze afbeeldingen nogmaals geschilderd maar in een andere
volgorde. Zo ontstaat een vloeiende reeks die steeds maar door lijkt te
gaan. Op volgorde leveren deze schilderijen één groot tafereel op.
Deze vierkante schilderijen zijn collages van
filographische taferelen. De composities zijn zo opgebouwd dat de
schilderijen verplaatst en gedraaid kunnen worden, waardoor het geheel
verandert en steeds een nieuwe combinatie ontstaat.
Het volgende schilderij is een uitgeschilderd filographisch tafereel.
Voor het schilderij is een kleine gipsen bol geplaatst om het verschil
tussen de tweedimensionaliteit van het schilderij en
driedimensio-naliteit van de ruimte aan te geven. Door de bol krijgt het
kunstwerk een driedimensionaal karakter.
Onderstaande schilderijen zijn ontstaan door het
uitschilderen van drie filographische collages die zijn opgenomen als
illustraties in het boek Wereld zonder arm en rijk. Deze drie
zijn gekozen omdat ze het spel De uitgesloten derde uitbeelden.
Twee taferelen zijn nagenoeg identiek, op het derde tafereel zijn enkele
onderdelen hetzelfde als op de andere twee. Twee lijnsilhouetten
en een identiek schilderij met wat meer kleuren zijn toegevoegd,
waarmee diverse symmetrische groeperingen kunnen worden gemaakt. De schilderijen kunnen in
verschillende volgorden geplaatst en geroteerd worden.
meer schilderijen ◄
terug
naar boven ◄
|