| 
 | 
 
		  
		 
 Vluchtelingenstromen 
		naar Europa.Einde van het humanisme?
 
		Ongelimiteerde toelating
 Migratie is zo oud als de mensheid. In 
		hun zoektocht naar voedsel verspreidde de mens zich over de hele wereld, 
		heersers veroverden met hun legers vreemde volkeren en gebruikten de 
		overwonnenen als slaven, handel verbond verschillende werelddelen met 
		elkaar, industrialisatie dreef de bevolking van het platteland naar de 
		steden, oorlogen en politieke omwentelingen veroorzaakten grote groepen 
		vluchtelingen. Als gevolg van de Russische Burgeroorlog en revolutie 
		raakten anderhalf miljoen mensen op de vlucht; de Eerste Wereldoorlog 
		veroorzaakte miljoenen ontheemde Europeanen; in 1942 telde Europa door 
		de Tweede Wereldoorlog 21 miljoen daklozen en ontheemden.
 Nieuw aan de migratie van tegenwoordig zijn de enorme aantallen 
		migranten in korte tijd en de trek vanuit arme naar rijke landen. 
		Vroeger was reizen alleen weggelegd voor een kleine elite. Nieuwe 
		vervoers-middelen, stijging van de productie en een explosieve groei van 
		de wereldbevolking hebben ervoor gezorgd dat steeds grotere groepen, ook 
		in arme landen, mobieler zijn geworden en in de gelegenheid zijn naar 
		rijkere landen te trekken. Volgens schattingen van de Verenigde Naties 
		(VN) bestond de wereldbevolking in het jaar nul uit niet meer dan 
		300.000 mensen, in het jaar 1900 uit 1,65 miljard, terwijl zij in 2011 
		uitgroeide tot 7 miljard.
 
 
		
		 
 
 Sinds de zomer van 2015 ziet Europa zich geconfronteerd met grote 
		vluchtelingenstromen uit het Midden-Oosten, Azië en Afrika. Tussen 
		augustus 2015 en het voorjaar van 2016 kwamen alleen naar Duitsland naar 
		schatting anderhalf miljoen vluchtelingen en de vluchtelingen-stromen 
		uit deze gebieden blijven groeien. Directe oorzaak van deze plotselinge 
		groei is het groene licht dat bondskanselier Merkel gaf, door alle 
		vluchtelingen in Duitsland welkom te heten en geen bovengrens te 
		hanteren voor het aantal op te nemen vluchtelingen. Terwijl Duitsland al 
		een groot aantal migranten en vluchtelingen herbergt. Van de 80 miljoen 
		Duitsers is naar schatting 10%, 8 miljoen, van andere afkomst. Ook voor 
		de rest van de rijke landen geldt dat het aantal migranten ten opzichte 
		van de eigen bevolking sterk toeneemt. Volgens cijfers van de VN is 
		tussen 1960 en 2010 de bevolking van armere gebieden met 3,85 miljard 
		gegroeid, de bevolking van de rijkere gebieden groeide in diezelfde 
		periode maar met 324,5 miljoen. De 92 miljoen migranten die in deze 
		periode vanuit de armere naar de rijkere gebieden emigreerden bedroeg 2% 
		van de bevolkingsgroei van de armere gebieden en 28% van de 
		bevolkingsgroei van de rijkere delen. De Europese Unie heeft een totale 
		bevolking van 500 miljoen op een wereldbevolking van 7,5 miljard. Van 
		deze 7,5 miljard mensen behoren ongeveer 5 miljard tot de armen, de 
		potentiële groep economische migranten.
 De politiek linkse partijen in de Europese Unie vinden dat vanuit 
		huma-nistische overwegingen en gelet op de inhoud van de 
		mensenrechten-verdragen iedere vluchteling binnengelaten moet worden. De 
		christelijke en liberale partijen verzetten zich in het verleden fel 
		tegen toelating van grote groepen vluchtelingen, maar schaarden zich 
		achter de Merkel-politiek van ongelimiteerde toelating. In de praktijk 
		betekent dit het binnenlaten van honderden miljoenen vluchtelingen in de 
		komende jaren. Volgens cijfers van de Verenigde Naties telt de wereld op 
		dit moment 60 miljoen mensen op de vlucht. In Afrika zijn 100 miljoen 
		migranten onderweg richting Europa, en ook de vluchtelingenaantallen in 
		Azië en het Midden-Oosten groeien. De extreemrechtse partijen verzetten 
		zich met nationalistische leuzen tegen toelating van vluchtelingen en 
		eisen een verbod op toelating van moslimvluchtelingen.
 Als de migratie naar Europa in dit tempo blijft doorgaan en de tendens 
		van afname van de Europese bevolking verder doorzet, zal dit de huidige 
		bevolkingssamenstelling drastisch verstoren en veranderen. Er zijn 
		parallellen te zien met hoe het het Romeinse Rijk uiteindelijk verging. 
		Dit wereldrijk ging aan haar eigen welvaart en bevolkingskrimp ten 
		onder, het werd onder de voet werd gelopen door volkeren uit omlig-gende 
		gebieden die het niet langer in bedwang kon houden. Dat de mannen van de 
		omringende volken door de Romeinse heersers gebruikt waren voor hun 
		legers, richtte zich uiteindelijk als een boemerang tegen hen. Zij 
		maakten zich de Romeinse bewapeningstactieken en strate-gieën eigen en 
		pasten die toe tegen de Romeinen.
 De wereld kent een aantal belangrijke mensenrechten- en 
		vluchtelingen-verdragen: de Universele Verklaring van de Rechten van de 
		Mens, opgesteld door de Verenigde Naties in 1948; het VN 
		Vluchtelingen-verdrag uit 1951; het door de VN opgestelde Internationaal 
		Verdrag inzake Burgerrechten en Politieke Rechten (IVBPR) uit 1976; het 
		Verdrag van Genève uit 1951 met betrekking tot de status van 
		vluchtelingen en de hieraan toegevoegde protocollen van New York uit 
		1967; het Europees Verdrag tot Bescherming van de Rechten van de Mens en 
		de Fundamentele Vrijheden (EVRM) uit 1953; het VN Anti-Folterverdrag uit 
		1984; mensenrechtenverdragen in verschillende werelddelen, et cetera. 
		Een aantal ontwikkelingen hebben geleid tot het ontstaan van deze 
		internationale verdragen: arbeidsmigratie onder invloed van 
		industrialisatie; toenemende mobiliteit, groeiende vluchte-lingenstromen 
		en sociale strijd. De bourgeoisie bevocht samen met boeren en 
		lijfeigenen de kerk en adel en verwierf meer macht en een aantal burger 
		-en politieke rechten, de arbeiders in de geïndustri-aliseerde landen 
		bereikten met hun vaak bloedige strijd tegen de bourgeoisie een aantal 
		sociale en economische rechten.
 Het huidige vreemdelingenrecht in de EU-landen en de internationale 
		vluchtelingenverdragen regelen tot in detail toegang en verblijf van 
		migranten en vluchtelingen. Gronden voor verlening van asiel aan 
		vluchtelingen zijn gegronde vrees voor vervolging wegens ras, 
		godsdienst, nationaliteit politieke overtuiging of het behoren tot een 
		bepaalde maatschappelijke groep. Sociale en economische rechten, 
		bijvoorbeeld het recht op werk, het recht op een bestaansminimum en op 
		gezondheidszorg, zijn in deze wetten en verdragen niet erkend als 
		gronden voor asielrecht.
 
 
 
  
 
 Het grootste deel van de vluchtelingen kiest niet vrijwillig voor het 
		verlaten van zijn geboortegrond, maar wordt hiertoe gedreven door 
		oorlogen, onleefbaarheid als gevolg van klimaatveranderingen en 
		economische armoede. Het aantal oorlogen is de afgelopen decennia sterk 
		toegenomen. Begin jaren 80 waarschuwde het Internationaal Instituut voor 
		Vredesonderzoek in Stockholm (SIPRI) voor een forse toename van het 
		aantal gewapende conflicten in Afrika, als gevolg van intensieve 
		wapenhandel van de rijke landen met regimes op dit continent. Op dit 
		moment is bijna geen Afrikaans land zonder gewapende conflicten. 
		Militair ingrijpen in binnenlandse conflicten van andere landen is sinds 
		2001 verdubbeld. Wapenexporten van de rijke landen naar het 
		Midden-Oosten; de Amerikaanse invasie in Irak in 2003; inmenging in de 
		oorlog in Irak en Syrië door onder andere de VS, West-Europa, Canada, 
		Australië en Rusland; wapenleveranties aan Iran en Saoedi-Arabië voor 
		hun oorlog in Jemen, en wapenhandel van de internationale grootmachten 
		met zogenaamde rebellengroepen, waaronder IS (Islamitische Staat) hebben 
		ertoe geleid dat het hele Midden-Oosten ontwricht is geraakt en hier 
		tientallen miljoenen mensen ontheemd en op de vlucht zijn. De 
		Amerikaanse oorlog tegen de extreme moslimbeweging Taliban in 
		Afghanistan sinds 2001 heeft er toe geleid dat de Taliban een groot deel 
		van Afghanistan en Pakistan in haar macht heeft gekregen en miljoenen 
		Afghanen een Pakistani naar Europa vluchten. Klimaatverandering, armoede 
		en corrupte regimes in Afrika ontnemen honderden miljoenen Afrikanen een 
		menswaardig bestaan. Dit zorgt voor grote vluchtelingenstromen vanuit 
		dit continent richting Europa.
 Via twee hoofdroutes, de Balkanroute en de Middellandse Zee, bereikten 
		de afgelopen paar jaren miljoenen migranten West-Europa. Achter deze 
		vluchtelingeninvasie zit een organisatie van mensen-smokkelaars, 
		vervalsers van identiteitsbewijzen, fabrikanten van boten, zwemvesten en 
		andere benodigdheden, en woekeraars die geld uitlenen voor de overtocht. 
		Organisaties van rijke Amerikaanse zakenlui, onder wie George Soros, 
		verspreiden onder de vluchtelingen handleidingen hoe je in de EU-landen 
		de grootste kans maakt op asiel en zorgen voor financiering van de 
		overtocht. Dankzij deze op grote schaal geplande operaties ziet de 
		Europese Unie zich geconfronteerd met miljoenen migranten, die voor een 
		groot deel zonder identiteitspapieren en via illegale grensovergangen 
		binnen komen dankzij de Merkelpolitiek van ongelimiteerde opname van 
		migranten (“Wir schaffen das”). Om hier paal en perk aan te 
		stellen hebben een aantal Balkanlanden onder protest van de EU-leiding 
		hun illegale grensovergangen met hekken afgesloten, maar de stroom 
		vluchtelingen richting EU blijft doorgaan. Vooral via de Middellandse 
		Zee, die inmiddels bezaaid ligt met duizenden lijken van vluchtelingen 
		die de overtocht in de gammele boten van louche bendes niet hebben 
		gehaald. Diegenen die Europa wel bereiken, zijn vaak jarenlang met 
		handen en voeten gebonden aan het terugbetalen van hun schulden aan 
		woekeraars die de achtergebleven familieleden gegijzeld houden. De rijke 
		heeft hiervan geen last, hij kan verblijfsvergunningen en 
		nationaliteiten van EU lidstaten kopen. Elke lidstaat hanteert hiervoor 
		zijn eigen tarieven en voorwaarden.
 Waarom laat de politieke top van de EU massaal vluchtelingen binnen en 
		beschermt zij haar buitengrenzen niet tegen de ongecontroleerde migratie 
		waar zij voorheen zo sterk tegen was? Waarom stimuleert zij op deze 
		manier criminele en illegale mensenhandel, levensgevaarlijke 
		overtochten, en destabiliseert zij Europa? Het lijkt erop dat bepaalde 
		toppolitici van de EU een voor de VS gunstige politiek uitvoeren. 
		Economische en sociale destabilisatie van de Europese Unie betekent 
		immers meer macht en winst voor de VS, in het belang van bepaalde 
		kapitaalsgroepen in de VS, niet in het voordeel van de Europese burgers. 
		Massale toelating van migranten is ook voor bepaalde bedrijven in de 
		Europese Unie lucratief, omdat illegale en legale vluchtelingen op den 
		duur een reservoir zijn van goedkope arbeids-krachten voor het 
		bedrijfsleven en de lonen drukken van andere werknemers. Onderdak, 
		onderwijs en andere hulp aan vluchtelingen is sinds enkele jaren in de 
		EU grotendeels geprivatiseerd, waaraan bouwfirma’s en andere partijen 
		flink geld verdienen. De EU-overheden hebben hun staatskassen open gezet 
		voor uit de grond gestampte, louche private bedrijven. De Duitse 
		overheid heeft voor de komende vijf jaar jaarlijks 20 miljard euro 
		begroot aan uitgaven voor asielzoekers. Beveiligingsfirma’s expanderen 
		dankzij de verspreide angst voor terrorisme. Om IS te ‘bestrijden’ 
		stimuleert de politiek met wapen-exporten de bewapeningsindustrie en 
		levert op grote schaal wapens aan extreme moslims die als vluchtelingen 
		naar Europa komen. De laatste jaren zijn de orders voor de 
		wapenindustrie enorm gestegen. Volgens gegevens van SIPRI groeide de 
		wapenexport van de rijke landen de afgelopen vijf jaar met 8%, die van 
		de VS groeiden met 21% ten opzichte van de vier jaren daarvoor. De 
		wapenimporten van het Midden-Oosten stegen met 86%.
 
		Destabilisatie EUDe vluchtelingenstromen hebben grote 
		gevolgen voor de Europese bevolking. In Nederland krijgen asielzoekers 
		met verblijfsvergunning een voorkeursbehandeling met betrekking tot het 
		krijgen van een woning en werk, terwijl Nederlanders in de grote steden 
		gemiddeld negen jaar op een woning moeten wachten en de werkloosheid 
		onder jongeren en ouderen hoog is. De kosten voor de opvang en 
		integratie van asiel-zoekers worden via de staatskas verhaald op de 
		burgers. De onder het mom van financiële crisis sinds 2008 extra 
		geplukte Europese bevolking ervaart de vluchtelingen als een bedreiging 
		en stemt massaal op nationalistische partijen die ontmanteling van de EU 
		en van de euro als oplossing voorspiegelen. Deze partijen wakkeren de 
		haat aan tegen buitenlanders, met name moslims, en worden mede 
		gefinancierd door de VS en Rusland, die belang hebben bij een verzwakte 
		EU.
 
 
 
  
 
		Onvrede over het gebrek aan werk en 
		betaalbare woonruimte, loonkortingen, verhoging van de 
		pensioengerechtigde leeftijd, de afbouw van  sociale voorzieningen en  van 
		rechten  en angst  voor buitenlandersheeft er in Groot-Brittannië toe geleid dat de bevolking voor 
		uittreding uit de Europese Unie stemde. Als beloning voor ondersteuning 
		van de campagne voor Brexit hebben beursspeculanten aan het gokken op 
		Brexit in één dag wereldwijd 3000 miljard euro verdiend.
 Een groot deel van de asielzoekers dat de EU-landen binnenkomt heeft als 
		economisch vluchteling geen recht op asiel. Deze vluchtelingen moeten 
		volgens de wet worden teruggestuurd naar het land van her-komst, maar in 
		de praktijk gebeurt dit nauwelijks omdat de herkomstl-anden hen weigeren 
		terug te nemen of hun nationaliteit onbekend is. Een deel van de 
		economische vluchtelingen strijkt de vertrekpremies op waarmee overheden 
		terugkeer stimuleren en probeert daarna opnieuw binnen te komen, een 
		ander deel belandt in de illegaliteit en criminaliteit. In Duitsland 
		zijn sinds de komst van anderhalf miljoen vluchtelingen 500.000 van hen 
		in de illegaliteit verdwenen. Het aantal inbraken, verkrachtingen, 
		zakkenrollers en drugsdealers is sindsdien sterk geste-gen. De pers in de 
		Europese landen heeft van de politiek de opdracht gekregen over dit 
		soort misstanden zoveel mogelijk te zwijgen. Onduidelijk is hoeveel van 
		de migrantenmassa’s die Europa de laatste jaren bereiken werkelijk 
		vluchteling zijn, waarvoor zij zich uitgeven. De meesten weigeren zich 
		te laten registreren in het land van binnenkomst en eisen een doortocht 
		naar Duitsland, Zweden en Nederland.
 In de stroom vluchtelingen verschuilen zich terroristen, die voor 
		verschil-lende aanslagen hebben gezorgd in Frankrijk België en 
		Duitsland. Als reactie heeft de Franse regering de noodtoestand 
		afgekondigd, die zij steeds verlengt. Ook in andere Europese landen 
		worden de beveili-gingsmaatregelen opgeschroefd en leeft de bevolking in 
		een sfeer van permanente dreiging. Toenemende bevoegdheden voor 
		veiligheids-diensten, politie en justitie brengen de burgerrechten in 
		gevaar. De stap naar invoering van een soort dictatuur wordt steeds 
		kleiner. De nieuwe Amerikaanse regering onder leiding van Trump 
		speculeert hierop met zijn record aan presidentiële decreten, door de 
		rechterlijke macht belachelijk te maken en de pers af te schilderen als 
		bolwerk van leugenaars.
 De toevloed van vluchtelingen uit overwegend moslimlanden verstoort 
		naast het economische ook het culturele evenwicht in de Europese Unie. 
		West-Europa kent een traditie van verworven burgerrechten, politieke 
		rechten en sociaaleconomische rechten, tot stand gekomen in een 
		eeuwenlange moeizame en gevaarlijke strijd tegen de macht van de kerk, 
		de adel en de rijke bourgeoisie. Dit leidde tot een weliswaar niet 
		volledige maar toch fundamentele scheiding van kerk en staat, tot een 
		democratisch staatsapparaat dat tenminste een minimum aantal rechten van 
		burgers garandeert en tot bevrijding van de wetenschappen uit het 
		keurslijf van kerkelijke dogma’s. Macht en recht blijven ook in 
		West-Europa aan elkaar gekoppeld (wie de rijkdom bezit, bezit de macht 
		en het recht), maar de burgers hebben hierbinnen een bepaalde 
		rechtszekerheid bereikt. Man en vrouw zijn voor de wet gelijk, marteling 
		en lijfstraffen zijn verboden, iedere burger is vrij in het al dan niet 
		aanhangen van een geloofsovertuiging … .
 De moslimlanden waaruit het merendeel van de vluchtelingen afkomstig 
		zijn, hebben een heel andere geschiedenis en traditie dan de 
		West-Europese. In veel Afrikaanse landen zijn dictatoriale corrupte 
		regimes aan de macht, in het Midden-Oosten extreme geestelijken en 
		sjeiks. Een 
		aantal van deze moslimstaten is gegrondvest op de islam, gebaseerd op de 
		Koran en op de Soenna waarin het leven van Mohammed is opgetekend. De 
		Koran is een verzameling zeer algemene verzen die voor verschillende 
		uitleg vatbaar zijn en de Soenna biedt evenmin houvast voor een 
		eenduidige uitleg. Het islamitisch recht, de shariawetgeving, is op deze 
		onduidelijke bronnen gebaseerd en per land verschillend, afhankelijk van 
		hoe religieuze schriftgeleerden en heersers de Koran uitleggen en in 
		wettelijke regels omzetten. Ondanks verschillende interpretaties 
		vertoont het islamitisch recht in de verschillende moslimstaten een 
		aantal fundamentele overeenkomsten: ongelijkheid van man en vrouw voor 
		de wet; strafbaarheid van homofilie, waarop in veel landen de doodstraf 
		staat; geen erkenning van de scheiding tussen kerk en staat; het 
		toestaan van lijfstraffen (bijvoorbeeld zweepslagen, hand afhakken en 
		steniging) en de onmogelijkheid om afstand te doen van het moslimgeloof. 
		Toch konden bijna al deze landen de internationale mensenrechten- en 
		vluchtelingenverdragen ratificeren dankzij uitzonderingsclausules: deze 
		verdragen zijn voor moslimlanden geldig voor zover niet in strijd met de sharia en de Koran.
 De meeste bepalingen in de sharia zijn in strijd met de in de 
		internationale verdragen vastgelegde mensenrechten. Het westerse recht 
		kunnen moslims niet erkennen, omdat dit in strijd is met de sharia en de 
		Koran die zij trouw moeten zijn. Het gevolg hiervan in Europa is een 
		parallelle rechtspraak van moslimgemeenschappen die de democratische 
		verworvenheden bestrijden. Doen zij dit niet dan voldoen ze niet aan de 
		eisen van hun geloof. De Europese politici denken de kloof tussen de 
		leefwijze van moslimlanden en Europeanen te kunnen overbruggen door 
		migranten een integratiecursus te geven.
 
 
 
  
 
		In het westen willen 
		moslimgemeenschappen de sharia hanteren en beroepen zich hierbij op het 
		recht op vrijheid van godsdienst, dat als mensenrecht in de 
		internationale verdragen is verankerd. Zelf erkennen zij vrijheid van 
		godsdienst niet als algemeen recht. Op het verlaten van het moslimgeloof 
		staat in veel landen de doodstraf en andersgelovigen moeten een speciale 
		belasting betalen of zich bekeren. Doen zij dit niet dan mogen zij 
		volgens de islamitische wetgeving worden gedood. Niet-gelovigen mogen 
		onmiddellijk worden gedood. Het recht op vrijheid van godsdienst wordt 
		in de Europese Unie inmiddels zo gebruikt dat onder dit mom allerlei 
		zaken worden gepraktiseerd en toegestaan die in strijd zijn met de 
		overige mensenrechten.De politiek van ongelimiteerde toelating van moslimmigranten, het 
		voor-schrift dat de media de spanningen en misstanden die deze toelating 
		tot gevolg heeft moeten negeren en bagatelliseren, en de sfeer van 
		onbeperkte tolerantie die bijna als een gebod de burgers wordt 
		ingeprent, zorgen sluipend voor afzwakking van de gebruiken en verworven 
		burgerrechten in Europa. Ouders die hun dochters in het land van 
		herkomst laten besnijden worden niet hard vervolgd in Nederland; zich 
		links noemende politieke partijen keren zich tegen een boerka-verbod; er 
		gaan stemmen op christelijke feesten te hernoemen; om geen aanstoot te 
		geven aan moslims wordt gepleit voor het terugdringen van bloot in 
		reclames; gediscussieerd wordt over de erkenning van kind-huwelijken 
		wanneer deze zijn gesloten voor binnenkomst in Europa; het toepassen van 
		de sharia in moslimgemeenschappen in Europa wordt oogluikend toegestaan; 
		de inhoud van het godsdienstonderwijs in de moskeeën wordt niet 
		gecontroleerd … .
 De globalisering van de productie van goederen, van  kapitaalsstromen, 
		handel, communicatie, vervoer, wetenschap en migratie botst met de 
		soevereiniteit van de nationale staten. De problemen die deze 
		globalisering met zich meebrengt (ongelijke verdeling van rijkdom, 
		werkloosheid, slechte arbeidsomstandigheden, vervuiling, 
		klimaatveran-dering, oorlogsdreigingen, corrupte regimes) kunnen vanwege 
		hun schaal en gevolgen alleen internationaal effectief worden opgelost. 
		De besluiteloze en tegenstrijdige migratiepolitiek van de EU illustreert 
		de onwerkbaarheid van het gebrek aan politieke eenwording. De Europese 
		Unielanden zijn ondanks talloze conferenties en debatten niet in staat 
		gezamenlijk de migratiegolf in goede banen te leiden. Merkel spoort 
		eigenmachtig miljoenen migranten aan om als vluchteling naar Europa te 
		komen, en probeer via dwingende EU verordeningen deze vluchtelingen te 
		verdelen over alle lidstaten, die dit niet uitvoeren. Merkel sluit als 
		vertegenwoordiger van het machtigste en rijkste EU-land namens de EU de 
		deal met Turkije dat dit land de doorreis van miljoenen vluchtelingen 
		naar de Europese Unie tegenhoudt in ruil voor 6 miljard euro 
		vluchtelingenhulp. Sindsdien chanteert Turkije regelmatig de Europese 
		Unie met het doorlaten van vluchtelingen. (Soortgelijke deals als met 
		Turkije sluit de EU met Afghanistan, Marokko, Tunesië en Libië, dat geen 
		nationaal regering meer heeft en waar IS een belangrijke rol speelt in 
		mensensmokkel en de organisatie van de levensgevaarlijke overtocht van 
		honderdduizenden vluchtelingen via de Middellandse Zee.) Balkanlanden 
		plaatsen onder protest van de andere lidstaten hekken langs hun grenzen 
		om massale illegale grensovertredingen in te dammen. Gezamenlijke 
		controle van de buitengrenzen faalt.
 
 
		 
		De verdeeldheid binnen de EU en de besluiteloosheid zijn toegenomen 
		sinds bepaalde politieke en financiële groepen met succes hebben 
		voorkomen dat de EU een solide grondwet kreeg als stap naar politieke 
		eenwording. Het aantal lidstaten groeit, maar hun vetorecht legt 
		besluitvormingsprocessen lam. Het Europees parlement heeft weinig te 
		zeggen en in wat zij besloten heeft hebben de nationale parlementen vaak 
		het laatste woord. De financiële crisis en de toestroom van migranten 
		hebben de EU verder verzwakt, in het voordeel van bepaalde 
		kapitaalsgroepen in de Verenigde Staten en van de religieuze 
		machthebbers in het Midden-Oosten, die via de moslimvluchtelingen, 
		moskeeën en scholen in de Europese Unie steeds meer invloed krijgen. 
		Dankzij de financiële crisis is de kloof tussen arm en rijk vergroot,1% 
		van de wereldbevolking heeft nu 99% van al het bezit in handen. In 
		plaats van te investeren in productieve sectoren vergroten en verhevigen 
		de belangrijkste kapitaalsgroepen het aantal gewapende conflicten, en 
		zetten zij hun steun aan corrupte en dictatoriale regimes voort. Dit 
		veroorzaakt een toenemende groei van de migratiestromen vanuit de arme 
		landen naar Europa, dat voor arme Afrikanen, Aziaten en het 
		Midden-Oosten steeds bereikbaarder wordt.
 
		Humanisme 
		of ontmenselijking?Het huidige vluchtelingenprobleem is 
		deels een probleem van het Midden-Oosten, waar door ontwrichting van 
		Irak, Syrië en Jemen tientallen miljoenen mensen op de vlucht zijn. De 
		rijke Arabische oliestaten weigeren Arabische vluchtelingen op te nemen, 
		maar zijn wel medeveroorzakers van de vluchtelingenstromen. 
		Saoedi-Arabië en Iran vormen de spil van de wapenhandel vanuit de VS en 
		Europa naar het Midden-Oosten. Beveiliging van de buitengrenzen en opvang van vluchtelingen uit het 
		Midden-Oosten in de eigen regio, met hulp vanuit de hele wereld, is op 
		korte termijn de enige manier om de Europese Unie te ontlasten, en te 
		voorkomen dat zij door miljoenen vluchtelingen onder de voet wordt 
		gelopen. Hetzelfde geldt voor de vluchtelingenstromen uit Afrika. Opvang 
		in de eigen regio voorkomt dat vertwijfelde en weerloze vluchtelingen in 
		handen vallen van criminele smokkelbendes, en hun leven op het spel 
		moeten zetten tijdens een levensgevaarlijke overtocht. Opvang in de 
		eigen regio betekent ook dat met de beschikbare financiële middelen veel 
		meer gedaan kan
 worden voor de vluchtelingen dan in Europa, waar alles veel duurder is.
 Een groot deel van de migranten die sinds 2015 en 2016 ongecon-troleerd 
		de Europese Unie binnenstromen komt om economische redenen en niet omdat 
		zij voor hun leven moesten vrezen in de zin van het 
		VN-Vluchtelingenverdrag. Veel migranten hebben hun banen opgegeven en 
		hun huizen verkocht om de overtocht te betalen. De echte vluchtelingen 
		zitten gevangen in de belegerde en verwoeste steden en in grote kampen 
		in Turkije, Jordanië, Libanon en in een aantal landen in Afrika. Aanpassing van de bestaande wetgeving 
		kan zorgen voor ontmoediging van de ongecontroleerde en steeds meer 
		aanzwellende migratiestromen, kan helpen de onveiligheid die hiermee 
		gepaard gaat in te dammen, en de mogelijkheden vergroten om echte 
		vluchtelingen te onderscheiden van de economische migranten. Nu kan een 
		migrant die voet gezet heeft op het Europese continent feitelijk niet 
		teruggestuurd worden naar zijn land van herkomst. Onder de huidige 
		wetgeving mag een net binnengekomen migrant niet in een gesloten opvang 
		worden geplaatst en kan hij vrijwel ongezien doorreizen naar het land 
		van zijn voorkeur, in de meeste gevallen Duitsland. Eerste opvang van 
		vluch-telingen in afgesloten centra maakt het eenvoudiger om de 
		identiteit en de reden van binnenkomst van een migrant te achterhalen. 
		Overeen-komsten met de veilige landen van herkomst en het dreigement van 
		economische en politieke sancties, zijn middelen om deze landen ertoe te 
		bewegen hun burgers die om economische redenen zijn gevlucht weer terug 
		te nemen.
 
 
		
		 Schending van 
		mensenrechten onder het mom van vrijheid van godsdienst kan 
		teruggedrongen worden door de reikwijdte van het recht op 
		godsdienstvrijheid in te perken. De voorwaarde dat recht op vrijheid van 
		godsdienst niet in strijd mag zijn met de andere mensenrechten zou een 
		stap in deze richting betekenen.
 Als de overheden zorgdragen voor de opleiding van geestelijken en de 
		inhoud van het godsdienstonderwijs van alle geloofsrichtingen effectief 
		gaan controleren, kunnen zij de kans verkleinen dat jongeren worden 
		opgevoed met extreme opvattingen die in strijd zijn met de 
		mensenrechten. Het verbieden van extremistische geloofsgroepen en 
		politieke partijen die gedachtegoed verkondigen dat in strijd is met de 
		mensenrechtenverdragen, vermindert de kans op radicalisering van 
		bepaalde groepen. Voorheen werden groeperingen die haat zaaien en 
		discrimineren in de EU regelmatig verboden.
 De rijkste elite, die sinds de financiële crisis van 2008 bijna al het 
		wereldbezit in handen heeft, laat haar beslissingen niet leiden door 
		humanistische idealen maar door wat in zo kort mogelijke tijd zoveel 
		mogelijk winst oplevert. Zij creëerde de vijand communisme, dat de macht 
		van de rijken en de religie aan banden legde en de wetenschap 
		bevorderde, en streed hiertegen omdat het haar geld en macht opleverde. 
		Zij maakte de nazi’s en de fascisten sterk omdat zij hieraan kon 
		verdienen. Zij steunt extreme moslimbewegingen omdat zij hieraan kan 
		verdienen en zij steunt opnieuw de nazi’s omdat zij hieraan kan 
		verdienen. Zij voorziet alle partijen van wapens en laat met haar wapens 
		legers tegen elkaar vechten. Hoe meer conflicten en oorlogen, hoe langer 
		deze duren en hoe meer partijen hierbij betrokken zijn, hoe 
		winstgevender. De internationale coalitie tegen IS telt 60 landen 
		waaronder meerdere grootmachten, het leger van IS wordt geschat op 
		35.000 man. Voorspeld is dat de oorlog tegen IS 20 jaar zal duren. Ook 
		de vluchtelingenstromen zijn voor de rijksten business. Voortzetting van 
		dit beleid zal Europa confronteren met nog meer vluchtelingen en nog 
		meer destabilisatie. Het zal in de Europese Unie de nationalistische 
		partijen aan de macht brengen en leiden tot dictatoriale regeringen, 
		gelegitimeerd door invoering van de noodtoestand.
 Technisch is het mogelijk de hele wereldbevolking te voorzien van 
		middelen die nodig zijn voor een menswaardig leven. Om deze 
		mensenrechten in de praktijk te brengen is een eerlijke verdeling van de 
		wereldrijkdom nodig en een effectieve wereldgemeenschap. Hoe langer deze 
		oplossingen worden uitgesteld, hoe groter het gevaar wordt dat de rijke 
		elite zich verder gaat afschermen en de rest van de wereldbevolking als 
		rechtelozen achterlaat in chaos en ellende. De rijkste elite maakt 
		plannen om zichzelf en haar firma’s te verplaatsen buiten de kustlijnen, 
		zodat een groot deel van de wetgeving niet meer op haar van toepassing 
		is. En er wordt gewerkt aan diverse kostbare projecten om deze groep naar de ruimte 
		te kunnen laten vertrekken wanneer de aarde niet meer leefbaar is. De 
		miljardairs stoppen hun geld in dit soort ondernemingen, in plaats van 
		de oorlogen en noden van de wereldbevolking uit te bannen.
 
		
		Lidwien Schuitemaker, februari 2017
 
 
 Bronnen
 Internationaal 
		Vredesinstituut Stockholm, SIPRI-jaarboek 2016, Armaments, 
		Disarmament and International Security.
 Lodder G.G.,Vreemdelingenrecht in vogelvlucht. Over toelating een 
		verblijf van vreemdelingen in Nederland, vijfde 
		geactualiseerde editie, Sdu Uitgevers Den Haag 2014.
 Berger, M., Sharia. Islam tussen recht en politiek, Boom 
		Juridische uitgevers Den Haag 2006.
 Opeskin, B., 
		Perruchoud R., Redpath-Cross J., (red.), Foundations of International 
		Migration Law, Cambridge University Press 2012.
 Schuitemaker, L., Filosofie 
		van de mensenrechten,
 www.lidwien schuitemaker.nl/lezingen Groningen 2004.
 Schuitemaker, L., Het kruitvat nationalisme, 
		www.lidwienschuitemaker.nl/lezingen , Groningen 2007.
 Schuitemaker, L., Wereld zonder arm en rijk, uitgeverij Filograph 
		Groningen 2013.
 Schuitemaker, L., Wereld in de greep van rijken, uitgeverij 
		Filograph Groningen 2016.
 Spijkerboer T.P., en Vermeulen B.P., Vluchtelingenrecht, Ars 
		Aequi Libri Nijmegen 2005.
 Vos , P.F.A.B., , en Vries W. de, Teksten Vreemdelingenrecht, 
		editie 2015/2016, Sdu Uitgevers Den Haag 2015.
 United Nations 
		Department of Economic and Social Affairs, World Population 
		Prospects: The 2010 Revision, United Nations 2011.
 United Nations Population Division, The World at six Billion, 
		http://www.un.org/esa/population/publications/sixbillion/sixbilpart1.pdf
 
		  
		  
		  
				   
		 terug 
		naar boven 
		
		◄     |  |