biografie ◄ boeken ◄ filographie ◄ scènes ◄ lezingen ◄ pers ◄ |
||
Co-referaat bij Poppers drie-wereldentheorie 1. In zijn drie-werelden-theorie onderscheidt Popper de fysieke wereld, de wereld van het mentale en de conceptuele wereld. Het idee van het bestaan van drie werelden is niet nieuw, Popper zelf beroept zich onder meer op Plato, Stoa en Leibniz. Men kan zich afvragen bij welke andere voorgangers van Popper sprake is van drie werelden. De Christenen hanteerden een leer van drie-eenheid, Kant onderscheidde driften en genietingen, verstand en rede (Vernunft), Hegel onder-scheidde bewustzijn, zelfbewustzijn, en eenheid van natuur en geest in de rede (Vernunft), Freud ging uit van de driedeling onderbewustzijn, ego, superego en Lukács hanteerde het model van de 3 signaal-systemen denken en doen in de dagelijkse praktijk, bewustzijn en zelfbewustzijn. De vraag is of dergelijke driedelingen eenvoudig met elkaar te vergelijken zijn.
2. Met behulp van de driewereldentheorie probeert Popper het bovenindividuele karakter van derdewereld onderdelen, waartoe theo-rieën, concepten en ideeën behoren, te verklaren. Het door Popper gehanteerde onderscheid tussen tweede en derde wereld is proble-matisch omdat tweede-wereldonderdelen, evenmin individueel van aard zijn: de mens wordt opgevoed en leert temidden van historisch en maatschappelijk gegroeide voorwaarden, afhankelijk van deze voor-waarden interpreteert en ervaart hij de wereld. 3. De vraag is of het onderscheid tussen subjectief en objectief zinvol is. Strikt genomen kan de mens niet subjectief denken omdat wat hij leert en waarbinnen hij wordt opgevoed, historische en maatschap-pelijke producten zijn. Anderzijds kan men zich afvragen wat objec-tieve wereld betekent. Dat de zon om de aarde draaide was een objectief gegeven totdat bewijzen kwamen voor het omgekeerde. De aanname dat de aarde om de zon draait, door ons als objectieve werkelijkheid beschouwd, zal waarschijnlijk in de toekomst evenmin stand houden, in elk geval niet in zijn huidige vorm. Wat de mens aan de wereld ziet, wat hij als objectieve wereld beschouwt, is wat hij hierover weet. Iemand die kennis heeft van de relativiteitstheorie weet dat alles voortdurend pulseert, inkrimpt en uitzet, iemand met kennis van de astronomie weet dat het grootste gedeelte van planeten uit lege ruimte bestaat, et cetera. Voor iemand die hiervan niet op de hoogte is, hebben deze ‘waarheden’ geen betekenis.
4. Popper stelt dat de derde wereld, met haar producten van menselijk
denken zoals theorieën, en ideeën, autonoom is. Doordat met behulp van
het gereedschap taal begrippen en kennis uitgedrukt en opgeslagen kunnen
worden in boeken, films en dergelijke, lijkt kennis autonoom te zijn,
een eigen leven te leiden. Kennis is echter resultaat van werking van de
menselijke hersenen in relatie tot praktische omstandigheden, en blijft
afhankelijk van gebruik door de mens; zon-der mens heeft kennis geen
betekenis. Denken op zich bestaat niet, denken is product van de
hersenen (je kunt zitten denken maar je kunt niet denken met denken,
alleen met hersenen), en krijgt pas betekenis als het materieel wordt vastgelegd, in bijvoorbeeld boeken en com-puters, en door de mens wordt
gebruikt. Wèl is voorstelbaar dat in de toekomst denken los komt van de
menselijke hersenen, deze tendens is al enigszins aanwezig in
zelflerende computers, en in het gegeven dat apparaten steeds meer ons
doen en denken bepalen, maar denken zal gekoppeld blijven aan apparaten
of andere materiële processen.
5. Opmerking bij de ontologische kwestie: Wat is
het verschil tussen fysische, mentale en conceptuele (abstracte)
entiteiten? Met betrekking tot het object kopje kan opgemerkt worden dat
gebruik ervan het kopje tot fysiek object maakt, zonder gebruik door de
mens heeft het kopje geen betekenis. Ook veronderstelt gebruik van het
kopje kennis: men weet dat wanneer men vloeistof op tafel giet, deze
weglekt, terwijl dit niet gebeurt als men de vloeistof in een kopje laat
lopen. Object kopje en idee over kopje hebben dezelfde basis: beide
bestaan uit atomen. Zijn de drie werelden onafhankelijk van elkaar en zo
ja hoe is verbinding hiertussen dan mogelijk? Lopen de drie werelden
door elkaar heen of is slechts sprake van één wereld?
Men kan op deze
wijze talloze werelden bedenken: sport-, muziek-, internetwereld etc. En
wat betreft mensenrechten en werelden, hoe zit het met de rechten van
mensen in de werkelijke derde wereld, tot welke wereld behoren zij en
wat is hun recht?
De idee van drie-werelden levert meer verwarring dan opheldering.
Steeds moet bepaald worden tot welke van de drie werelden iets behoort,
terwijl in werkelijkheid datgene wat tot deze werelden behoort een
gezamenlijke basis heeft, materialiteit (atomen, electronische
processen), en de fysische wereld, menselijke ervaringen en andere
producten van denken in voortdurende relatie en wisselwerking tot elkaar
staan. De fysische bewijzen voor de materiële aard van het denken
vermeerderen zich: kon men vroeger alleen indirect, bijvoor-beeld door
inspuiten van ratten, aantonen dat reacties een stoffelijke basis
hebben, tegenwoordig kan men via scanapparatuur rechtstreeks zien dat geactiveerde hersendelen electronische spanning leveren. En hoe
verhouden de drie werelden zich tot elkaar, hoe is verbinding hiertussen
mogelijk terwijl elke wereld autonoom is?
Lidwien Schuitemaker, 1999
Toelichting bij de afbeeldingen: De lijnvormen, platte vlakken en driedimensionale vormen, symbo-liseren de drie werelden van Popper.
|